Noi 15

După listarea Facebook de anul trecut, era probabil natural ca următoarea rețea socială care să facă pasul către bursă să fie Twitter. Cu 230 de milioane de utilizatori la nivel mondial, 2000 de angajați și venituri de 254 de milioane de dolari în prima jumătate a acestui an, compania fondată în 2007 a decis că anul 2013 va fi cel în care se va lista la bursă, alegând NYSE (New York Stock Exchange).

Twitter a anunțat că listează pe bursă un pachet de 70 de milioane de acțiuni, prețul anunțat fiind de 26$ pentru o acțiune, un preț considerabil mai conservator față de cel de 45 de dolari pentru o acțiune, anunțat de Facebook cu ocazia listării. Și se pare că această „modestie” în evaluarea acțiunilor a dat roade, oferta find suprasubscrisă în proporție de 30 de ori până la data listării, când prețul de deschidere a fost de 45,1 dolari pentru o acțiune, marcând, astfel o creștere de 73% a prețului acțiunii TWTR (simbolul Twitter la bursa de la New York) la debutul său bursier.

La o săptămână de la listare, prețul acțiunilor Twitter pe bursă s-a stabilizat în jurul valorii de 42 de dolari. Rămâne de văzut care va fi evoluția companiei în perioada următoare. Subscrieri la oferta Twitter s-au făcut din întreaga lume, inclusiv din România, iar printre sursele de succes pentru evoluția la bursă a companiei se numără și faptul că investiția în acțiunile TWTR este permisă și pentru investitorii instituționali de origine islamică, care, în baza sharia (legea islamică), sunt destul de restrictivi în privința instrumentelor în care pot investi (spre exemplu, companiile în care investesc nu trebuie să producă alcool sau tutun, și nici să perceapă dobândă, acestea fiind interzise în lumea islamică).

Întrebarea majoră legată de listarea Twitter rămâne acuratețea evaluării companiei. Fiind o companie ce administrează o rețea socială, un model de business relativ nou și pentru care nu au fost făcute și testate în timp modelări de venituri și profituri, este dificil de evaluat corectitudinea mecanismului de stabilire a prețului, cu atât mai mult cu cât compania nu realizează profit. Totuși, perspectivele sunt pozitive, fiind determinate de ritmul rapid de creștere a veniturilor (generate în principal de vânzări de publicitate), și de baza destul de mare de utilizatori (230 de milioane conturi, dintre care trei sferturi accesează rețeaua de socializare de pe dispozitive mobile).

Printre factorii de risc pe care însăși compania i-a identificat se numără dependența ridicată a veniturilor totale de veniturile din publicitate (87% din totalul vânzărilor), în contextul unui mediu concurențial destul de dinamic (Facebook, Google, LinkedIn, Yahoo, Microsoft), precum și dependența de baza de utilizatori, destul de mare, lucru care ar putea afecta ritmul de creștere a numărului de conturi active. Nu în ultimul rând, Twitter enumeră printre factorii de risc și faptul că rețeaua poate fi supusă cenzurii din partea guvernelor din diferite țări.

Ce părere aveți? Cum va evolua pe bursă Twitter în următorul an?

Vi s-a părut interesant acest articol? Abonaţi-vă aici şi veţi primi gratuit pe email cele mai noi articole scrise pe blogul DespreInvestitii.ro.

Leave a Reply

preload preload preload