Mai 22

Institutul Cultural Român de la Budapesta în parteneriat cu Galeria de Artă Modernă-Műcsarnok, organizează în 22-23 mai 2012, o masă rotundă despre piaţa de artă în România şi Ungaria sub genericul ARTINDEX. Unsprezece dintre cei mai reputaţi experţi, galerişti, critici şi colecţionari de artă din România se vor întâlni cu omologii lor unguri în trei paneluri unde vor încerca sa găsească asemănări şi diferenţe între evoluţiile postcomuniste din cele două ţări, la efectele pozitive şi negative ale labirintului profesional şi juridic în care se află acum licitaţiile, târgurile, colecţionarii, galeriile, muzeele, specialiştii, curatorii şi artiştii. Va fi prezentat Indexul pieţei de artă româneşti. Oaspeţii români sunt incluşi şi într-un program de vizitare a Casei de licitaţii Kieselbach, a Muzeului Ludwig, a colecţiei private KOGART, cât şi a expoziţiei de artă ”Călători europeni. Arta clujeană azi” de la Műcsarnok, în prelungirea căreia se desfăşoară simpozionul.

Înainte de 1989, în Europa Centrală şi de Est artele contemporane jucau un rol secundar pe scena pieţei de artă. În România, legea patrimoniului cultural obliga persoanele să îşi declare obiectele artă personale, iar statul avea drept de preemţiune la orice vânzare. După 1990 legea a fost anulată, însă a fost nevoie de zece ani pentru o nouă lege a patrimoniului cultural. Încet-încet, mai cu seamă după 2000, apar cataloage de nivel şi promovarea profesionistă a valorilor artistice, cât şi primele case de licitaţii, iar operele artiştilor români din secolele XIX şi XX au devenit căutate pe piaţă. Noua lege reglementează drepturile de proprietate şi condiţiile de evaluare, iar galeriile sunt obligate să aibă experţi contractanţi. În Ungaria primele galerii private apar în anii ’90, mai apoi se naşte o reţea noncomercială a galeriilor, însă locaţiile principale ale pieţei de artă au rămas casele de licitaţie. Mai târziu, după un nou val, galeriile încep să îşi deschidă porţile pentru artiştii debutanţi, iar arta modernă începe să fie valorificată, unii artişti primind cotă naţională şi internaţională. Care sunt priorităţile în evoluţia pieţei de artă a celor două ţări, care au fost experienţele marcante, ce se poate învăţa prin cunoaştere reciprocă, sunt doar câteva din întrebările la  care schimbul de experienţă propus de ICR Budapesta va oferi răspunsuri.

Fondul Certinvest Artă Românească va fi reprezentat la această dezbatere de domnul Eugen Voicu, Preşedintele Consiliului de Supraveghere Certinvest.

Vi s-a părut interesant acest articol? Abonaţi-vă aici şi veţi primi gratuit pe email cele mai noi articole scrise pe blogul DespreInvestitii.ro.

Leave a Reply

preload preload preload