Noi 01

Încercând să identificăm ce efecte va avea supunerea acordului dintre Grecia şi UE unui referendum grecesc, vă prezentăm rezultatele studiului GfK Euro Climate Survey care investighează atitudinea europenilor faţă de mersul economiei, aşteptările legate de evoluţia veniturilor şi dorinţa de cumpărare, la sfârşitul celui de-al treilea trimestru al acestui an. Iată ce relevă această cercetare:

  • Dacă în studiul realizat în trimestrul 2 al acestui an, tendinţa generală a percepţiilor europenilor se situa pe un trend ascendent, iată că perioada de vară şi evenimentele care au marcat-o trasează un nou trend, unul contrar celui anterior, deci puternic descendent în ceea ce priveşte optimismul legat de situaţia economiei. Majoritatea europenilor se aşteaptă la înrăutăţirea stării economice a ţărilor în care activează. Cel mai mare declin în ceea ce priveşte optimismul legat de viitorul economiei se înregistrează în Austria, care de la aşteptări optimiste (+21) în trimestrul 2 a ajuns la aşteptări puternic pesimiste (-26), marcând o scădere a indicatorului privind viitorul economiei de 47 de puncte. De altfel, aşa cum se poate observa în infograficul de mai jos, majoritatea statelor europene au aşteptări pesimiste (marcate cu roşu şi roz). Singura care face notă discordantă este Germania care ăşi menţine încă un optimism moderat, însă şi aici cetăţenii şi-au mai ponderat entuziasmul, Germania înregostrând p scădere a indicatorului de 45 de puncte (de la +50 în trimestrul 2 la +5 în trimestrul 3).
  • Interesantă este evoluţia optimismului românilor, care, deşi a crescut în trimestrul 2, în trimestrul 3 a marcat o nouă scădere, indicatorul situându-se la nivelul de -33. Această valoare ne indică faptul că în ansamblu, românii au aşteptări mai degrabă negative legate de evoluţia economiei, iar dinamica acestui indicator ne arată că aceste aşteptări sunt mai  grave decât în urmă cu un trimestru (-26).

  • În ceea ce priveşte veniturile, majoritatea europenilor sunt destul de pesimişti, anticipând că veniturile lor în perioada următoare vor scădea. Dinamica acestui indicator ne arată că europenii sunt mai  pesimişti decât erau în urmă cu un trimestru în legătură cu veniturile pe care le-ar realiza în viitor, majoritatea ţărilor marcând scăderi ale indicatorului.  Ceva mai optimişti, polonezii au înregistrat o creştere a indicatorului (de la -27 în trimestrul 2 până la -20 în trimestrul 3), starea de ansamblu fiind însă una de pesimism
  • În ceea ce priveşte propensitatea de cumpărare, majoritatea europenilor declară că nu este momentul potrivit pentru a realiza cumpărăturri majore. Totuşi, există şi europeni cu o atitudine pozitivă în această privinţă, cum sunt nemţii, cu un nivel al indicatorului de +30, dar şi austriecii, cu un nivel al indicatorului de +26. 

Vi s-a părut interesant acest articol? Abonaţi-vă aici pentru a primi şi alte articole interesante scrise pe Despreinvestitii.ro direct în căsuţa dvs de email.

 

Leave a Reply

preload preload preload